Zwangerschap

Zwangerschap

Tijdens de zwangerschap ondergaat het lichaam in relatief korte tijd grote veranderingen. Zwangerschapsbegeleiding volgens de methode Cesarkan een belangrijke rol spelen in het bewust worden van je lichaam tijdens de zwangerschap, bij de bevalling en in de periode na de bevalling.

De oefentherapeut zoekt samen met u naar een optimale houding en manier van bewegen, zoals het zitten, staan, opstaan en gaan zitten, bukken en tillen, lopen. Daarnaast wordt er aandacht besteedt aan de voorbereiding op de bevalling. Je wordt je bewust gemaakt van de verschillende fasen van de bevalling, de verschillende soorten weeën en de ademhalingstechniek die je kunt gebruiken bij het opvangen van de weeën plus het aanleren van een juiste perstechniek. In sommige groepslessen ligt het accent ook op sporten tijdens de zwangerschap. Ook aan de kraamdagen en het verdere herstel na de bevalling wordt aandacht besteed.

Heeft u bekkenklachten? Lees dan verder onder het kopje Bekkenklachten.

Wat doet de oefentherapeut?

Tijdens uw zwangerschap leert u bij de oefentherapeut leert u allerlei houdingen en bewegingen zoals zitten, lopen en bukken op een verantwoorde manier. Ook wordt er aandacht besteed aan de voorbereiding op de bevalling en de herstelperiode daarna. Er wordt informatie gegeven over het verloop van de bevalling, de verschillende fasen tijdens de bevalling, de soorten weeën, de ademhalingstechniek om de weeën op te vangen en de juiste perstechniek. Bekkenbodembewustwording speelt een belangrijke rol tijdens de cursus. Ook wordt er gesproken over houdingen om de weeën op te kunnen vangen en ook de verschillende soorten pershoudingen worden doorgenomen. In elke les staat één thema centraal, bijvoorbeeld omgang met de weeën, de ademhaling, houdingen en bewegingen om weeën op te vangen, houdingen om te bevallen en tot slot de kraambedperiode. Er is één partnerles waarin u samen met uw partner oefent en praktische tips en adviezen krijgt.

Vaak zijn er ook na de bevalling nog een aantal behandelingen om de bekkenbodem weer verantwoord te leren trainen en van daaruit een aanzet te geven voor goede spieropbouw, zodat de draagkracht van bekken en rug toeneemt. De wijze waarop je de baby draagt, optilt en de houding waarin je voedt krijgen aandacht. Er is gebleken dat goede nazorg voor bekken en bekkenbodem veel klachten in de toekomst kan voorkomen.

Zie ook: folder bekkenklachten bij zwangerschap

 

Young pregnant woman touching her belly sitting on a fitness ball at home

Young pregnant woman touching her belly sitting on a fitness ball at home